header.back to home

De Vlaamse Jeugdraad bracht in 2014-2015 een groep jongeren samen in het kader van de Gestructureerde Dialoog. Dit is een Europees project dat jongeren de kans gaf om deel te nemen aan een groot participatief proces dat plaatsvond over heel Europa. Achttien maanden lang gingen ze in debat met andere jongeren, beleidsmakers en experten over thema’s die jongeren aanbelangen. Het centrale thema was “beleidsparticipatie van jongeren”.  

Deze groep jongeren doorliep een heel traject. Eerst bevroegen ze 1800 jongeren uit heel Vlaanderen en daarnaast deden ze ook een expertendebat.  

Hieruit bleek dat jongeren graag willen participeren aan het beleid maar dat ze een aantal struikelblokken ondervinden. Op basis van de resultaten schuiven de jongeren drie thema’s naar voren:  

  • opvolging van beleidsparticipatie;  

  • participatieve school;  

  • beleidsinformatie op maat van jongeren in de media.  

Deze drie thema’s werden verder uitgewerkt tot een pre-advies. Dit werd vervolgens besproken op de Vlaamse Jeugdconferentie van 24 oktober 2015. De resultaten van de conferentie vormen de bouwstenen voor het uiteindelijke advies.

Enkele cijfers:

  • Jongeren komen in verhouding met hun werkelijke aandeel in de Belgische bevolking beduidend minder aan bod in de Vlaamse pers: 3% ten opzichte van 16%  

  • Er werden voor dit advies 1500 jongeren bevraagd via een online enquête 

  • Daarnaast werden er ook nog een 300 persoonlijke gesprekken gevoerd met jongeren uit heel Vlaanderen

Enkele belangrijke adviespunten:

  1. Maak bij het begin van elk beleidsproces een participatieplan op dat jongeren in elke stap van het beleidsproces betrekt.  

  1. Creëer een Vlaams fonds dat de ontwikkeling ondersteunt van online kanalen om jongeren te informeren over actualiteit. 

  1. Zorg dat de media jongeren meer in beeld brengen en aan het woord laten als het over beleid gaat 

  1. Vorm leerkrachten en directies om participatief te werken. 

  1. Neem in het Decreet betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad (zoals gewijzigd bij decreet van 2 april 2014) een bepaling op die schoolbesturen verplicht hun beslissing omtrent voorstellen van de leerlingenraad te motiveren. 

Download en lees het advies hieronder.