header.back to home

Wat is een Tourist?

tou·rist (de; m,v,x; meervoud: touristen): een tourist is jong, nieuwsgierig en gaat op zoek naar de stem van kinderen en jongeren. Samen met 30 andere Touristen reis je Vlaanderen on- en offline rond, ga je boeiende gesprekken aan en krijg je de kans onze ministers wakker te schudden: want Touristen ontdekken waar kinderen en jongeren nu écht van wakker liggen.

De Vlaamse Jeugdraad ging van april tot augustus 2020 op zoek naar de thema’s waar Vlaamse kinderen en jongeren nu echt van wakker liggen. Touristen gingen on- en offline op tour door Vlaanderen en verzamelden er de stem van kinderen en jongeren over tal van onderwerpen. Die meningen zijn cruciaal voor de Vlaamse Jeugdraad, want ze bepalen de thema’s waar de Vlaamse Jeugdraad de komende jaren voor zal strijden, na de verkiezingen in november 2020.

Op basis van de verhalen die verzameld werden door het Touristenteam, werd een lijst van de allerbelangrijkste thema’s samengesteld. Op die thema’s kunnen alle jongeren uit Vlaanderen en Brussel later dit jaar stemmen. De thema’s met de meeste stemmen, daar zet de Vlaamse Jeugdraad in 2021, 2022 en 2023 extra hard op in. De 5 thema's die het meest werden gekozen door kinderen en jongeren zijn

  • Armoede

  • Gelijke Kansen

  • Goed in je Vel

  • Klimaat

  • Mobiliteit.

Touristen op Kamp

Ik heb meegedaan met De Touristen omdat ik het gevoel heb dat de stem van jongeren nog te weinig werd gehoord. Dat merkte je ook heel goed tijdens de gesprekken: sommige jongeren waren super blij dat ze eens eindelijk hun gedacht mochten zeggen, maar ook andere jongeren hadden het gevoel dat het niet uitmaakte wat ze zeiden, er werd toch niet naar hen geluisterd. Dat was voor mij een duidelijk signaal dat we hier op moeten blijven inzetten.

Laura, 24 jaar.

Wat deden De Touristen?

Van april tot en met augustus interviewden meer dan 50 Touristen maar liefst 1103 kinderen en jongeren: on- en offline, via chats, videocalls, in bubbels of tijdens jeugdactiviteiten. In deze 1-op-1 gesprekken polsten ze met een lijst van 16 thema's waar kinderen en jongeren nu echt van wakker liggen.

De top 5 meest-gestemde thema’s zijn Armoede, Gelijke Kansen, Goed in je Vel, Klimaat en Mobiliteit. Kinderen en jongeren van 6 tot 30 jaar gaven via de gesprekken niet enkel de thema’s aan die ze belangrijk vinden, maar kregen ook de kans om te vertellen waarom ze erop stemmen, wat ze willen zien veranderen of hoe het beter kan.

‘Na al de klimaatacties is er nog steeds niets gebeurd voor het klimaat zelf. Hoewel België maar een klein landje is, is dit geen excuus om niets/weinig te doen. We kunnen een voorbeeld zijn voor Europa. Zo kunnen zij ons volgen.’ - Man, 20j, Oost-Vlaanderen


De Touristen gingen on- en offline te werk, spraken kinderen en jongeren in hun bubbels of tijdens jeugdactiviteiten. Daarnaast gingen we ook nog met een ploegje Touristen naar drie specifieke locaties: de gesloten jeugdinstelling De Grubbe in Everberg, de grootste overdekte speeltuin op Abattoir in Anderlecht en het jeugdhuis in Nieuw Gent.

de mening van andere mensen heeft mij altijd al aangetrokken, ik leer graag dingen bij en daarom is een tourist zijn een van de mooiste ervaringen die ik ooit heb mogen meemaken. Ik vond het super interessant om jongeren dingen te vragen over actuele onderwerpen, ik heb ook echt het gevoel dat ik er slimmer en begripsvoller door ben geworden. Een tourist zijn is een les die je op school nergens zal kunnen leren, het maakt je veel wijzer. Ik heb mezelf ook zien groeien doorheen het hele project. In het begin was het natuurlijk niet evident om (door corona) jongeren zomaar aan te spreken, maar na een tijdje vond ik manieren om ze toch te kunnen bereiken. Dit was allemaal mogelijk door de vele tips die ik van mede touristen heb gekregen. Het is geweldig om een steentje te kunnen bijdragen aan een betere toekomst, en om alle waardevolle meningen van jongeren te mogen doorgeven. Het idee achter dit project vind ik super belangrijk, op deze manier wordt iedereen zijn stem gehoord. Ik heb een zeer grote saamhorigheid gevoeld doorheen dit project, ook al konden we elkaar niet ‘echt’ zien. Ik zou het zo nog eens opnieuw doen!

Tess, 17 jaar.

Wat is het resultaat?

Kenniscentrum Kinderrechten (KeKi) analyseerde de 1103 interviews. Zij doken in de data en beschrijven in dit uitgebreid rapport de belangrijkste resultaten uit de bevraging, aan de hand van een kwalitatieve analyse. Uit dit rapport zullen de 5 populairste thema's (Armoede, Gelijke Kansen, Goed in je Vel, Klimaat en Mobiliteit) meegenomen worden naar de verkiezingsperiode.

Het resultaat is een uitgebreid rapport en een indicatieve lijst van 5 thema's waar kinderen en jongeren anno 2020 van wakker liggen. We kiezen er als Vlaamse Jeugdraad bewust voor om de 5 populairste thema’s niet nog eens in een aparte populariteitsranking te plaatsen. Geen enkel thema weegt momenteel zwaarder door dan een ander. Tijdens de verkiezingen van 9 tot 22 november kunnen alle kinderen en jongeren in Vlaanderen en Brussel namelijk nog eens stemmen op één van de 5 thema's. De 3 thema's met de meeste stemmen, worden de nieuwe prioriteiten van de Vlaamse Jeugdraad in 2020.

touristen-infografiek-1.jpg

Het Touristentraject kwam mee tot stand dankzij Erasmus+

erasmus.png

Blijf op de hoogte!