header.back to home

Uit onderzoek en onze gesprekken met heel wat jongeren in Vlaanderen blijkt dat zij zich niet herkennen in de Vlaamse media. Zo hebben zij het gevoel dat een select groepje mediamakers het beeld maken van de maatschappij. Daarom hebben we met een groep van een 20-tal diverse, jonge vrijwilligers in een werkgroep Diversiteit, een advies geschreven over ‘Representatie in de Media’ om de nieuwe Vlaamse regering en mediamakers aan te moedigen een prioriteit te maken van diversiteit van actoren en standpunten in het medialandschap.

Maar wij zouden de Vlaamse Jeugdraad niet zijn als we geen aandacht vroegen met een kick-ass campagne: #KijkNaarOns. Om zo onze megafoon op mediamakers (VRT, DPG Media, etc.), beleidsmakers en de rest van Vlaanderen te richten, met de boodschap waarom wij diversiteit nu juist onmisbaar vinden in het huidige Vlaamse medialandschap. Dit deden we met een advies, video’s met tips, interviews, opiniestukken en zelfs een gesprek met de Vlaamse minister van Brussel, Media en Jeugd, Benjamin Dalle. We kijken dan ook met veel plezier toe hoe minister Dalle ons advies en de jeugd niet vergeet bij de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT. Want tegen 2025, moeten ze meer jongeren bereiken en de diversiteit van Vlaanderen meer weerspiegelen

 

Waarom is die representatie nu zo belangrijk? Ik zie zoveel mooie, diverse mensen over straat lopen maar wanneer ik de televisie opzet, naar de radio luister, de krant lees, enz. lijkt het net alsof deze mensen niet bestaan in de digitale wereld. En als ze dan toch in beeld komen, vervullen ze steeds een stereotiepe rol. Hebben deze kinderen en jongeren dan geen waardevolle stem? Hebben ze geen diepgaande verhalen die het waard zijn om getoond en gehoord te worden? Ik vind het jammer dat mediamakers kinderen en jongeren deze huidige realiteit ontnemen.

Onze wereld verandert aan een razendsnel tempo waarbij de globale digitalisering de grootste impact heeft op ons allemaal. Meer dan ooit spenderen we een groot deel van onze dag aan verschillende vormen van media. Maar wanneer we van jongs af aan niet in contact komen met de diversiteit in onze maatschappij, kan er toch niet van ons verwacht worden dat we elkaar op de speelplaats en later in het leven in de armen vliegen. Onbekend is onbemind.

De media heeft immers de kracht om mensen in hokjes te duwen met als gevolg dat we onszelf en elkaar niet meer herkennen. Media zou van en voor iedereen in Vlaanderen moeten zijn. Het zou meer moeten inzetten op thema’s die vandaag in Vlaanderen actueel zijn en nauw aansluiten aan de leefwereld dat voor elk kind anders is. Het zou mee moeten bouwen aan een harmonieuze en pluralistische samenleving met als einddoel een realistische weerspiegeling van onze huidige samenleving. De invloed van media op onze samenleving neemt immers alsmaar toe en hun weergave van de realiteit kan zelfs diezelfde realiteit beïnvloeden.

De nieuwe beheersovereenkomst is een mooi vertrekpunt en we kijken er naar uit om in de gaten te houden hoe de VRT deze ambities waar zal maken de komende jaren. En ohja, nog tips nodig? We komen graag nog eens langs of lees ons advies nog maar eens na.

“De VRT moet opzoek naar authentieke verhalen en niet naar dé excuusallochtoon of dé diversiteitshomo , want die bestaan niet. Ze moeten individuele verhalen vertellen, zonder nadruk op diversiteit. Verhalen waaraan iedereen zich kan linken."
Jongere, online survey

Belangrijkste punten

  1. Doe jaarlijks onderzoek naar diversiteit en meerstemmigheid in de media. Monitor deze gegevens en gebruik deze conclusies om het mediabeleid aan te passen.

  2. Zet in op positieve beeldvorming van kinderen en jongeren in de samenleving door een mediastrategie die actief inzet op diversiteit.

  3. Verminder schadelijke reclame met stereotiepe rolverdeling en stimuleer de Raad voor de Reclame en Jury voor Ethische Praktijken om aparte regels te maken rond stereotypering in reclame.

  4. Maak afspraken met hogescholen en universiteiten en zorg er zo voor dat er in de media-opleiding aandacht gaat naar beeldvorming en referentiekaders.

  5. Verbeter de experten databank en stimuleer mediamakers om hun netwerk te vergroten.

Ook interessant...

Representatie in de media

16% van alle inwoners van België zijn jonger dan 18, maar in de Vlaamse media komen ze maar 3% van de tijd in beeld.
Advies