header.back to home

Leer jij op school over klimaatverandering? Weet jij wat de COP is? Begrijp je het verschil tussen klimaat en milieu?

School vertelt je nog veel te weinig over klimaat! Uit Waddist-cijfers, blijkt dat 45% van de 646 jongeren die geantwoord hebben, meer informatie over het klimaat wilt krijgen via school. Daar konden we met de werkgroep Klimaat van de Vlaamse Jeugdraad niet om heen. We gingen aan de slag met onze werkgroep om input te verzamelen via bevragingen, gesprekken met onderzoekers, communicatiebureaus en workshops van klimaat-, jeugd- en onderwijsorganisaties. Om nadien een knaller van een nieuw advies neer te pennen met de centrale boodschap: vertel ons MEER over het klimaat!

In de vroege ochtend van 18 oktober bezochten we heel wat Vlaamse scholen om er in krijtverf boodschappen op de straat te verven. Want wij willen wijzen op wat school je niet, of veel te weinig, vertelt.
(lees verder onder de afbeelding)

scholenactie-klimaat.png

Aan de minister van onderwijs, onderwijskoepels, schooldirecteurs en leerkrachten, vragen we om:

1. Een klimaatleerplan op te stellen, van kleuter tot hoger onderwijs, ongeacht de studierichting.

Leren over de opwarming van de aarde moet deel uitmaken van het lesprogramma voor iedereen, niet alleen voor leerlingen in het algemeen onderwijs of de meest welvarende studenten. Het mag daarnaast niet enkel gaan over de theorie in het vak aardrijkskunde of WO, maar ook over: wat is de impact op ons leven en wat kunnen wij eraan doen? 

Het onderwijs mist een duidelijke strategie om het klimaatthema aan bod te laten komen in de lessen. Daar moet dringend verandering in komen! 

2. Jongeren met een zekere kennis over het klimaat uit te nodigen in de klas en leerlingen die creatief omgaan met duurzaamheid op school, meer in de kijker te zetten.

Scholen zouden meer moeten inzetten op peer-to-peer onderwijs als een efficiënte manier om verandering te inspireren bij bepaalde doelgroepen. Hoe meer jongeren, opinieleiders, en socialmedia-influencers op een positieve en afgestemde ‘coole’ manier kunnen opkomen voor duurzame waarden, hoe sterker jongeren zich zullen spiegelen aan hen en een duurzame visie zullen ontwikkelen.

3. Het klimaatthema enerzijds te onderwijzen in de context van milieuduurzaamheid maar ook te linken aan economische en sociale aspecten.

Het is essentieel het klimaatthema niet af te bakenen als “weerfenomenen” of “biodiversiteit” in de vakken aardrijkskunde of biologie. Europese bevindingen bevestigen de noodzaak van interdisciplinaire en multidisciplinaire benaderingen bij het onderwijzen over ecologische duurzaamheid. De klimaatcrisis aanpakken, gaat niet enkel over het redden van de planeet, maar over het redden van ons: mensheid. Het is belangrijk voor ons om dit probleem te erkennen en herkennen. Het gaat over het redden van onszelf: ons overleven, onze veiligheid, ons water, ons eten, onze gezondheid, onze adem en onze herinneringen.

Meer weten of doen?

Lees het volledige advies hier.

Wil je meer doen? Teken dan de petitie van Teachers for Climate voor meer klimaat in het onderwijs.