header.back to home

In de voorstellen die nu circuleren lezen we dat er een standaardkorting van 40% zou gelden op het standaardticket. Deze korting staat niet in verhouding met de actuele prijzen voor jongeren via de Youth Multi, bij velen nog bekend als de GO-PASS.  

Laten we een voorbeeld nemen:

Vier vrienden uit Leuven willen een dagje naar zee in Oostende. Op dit moment betalen zij elk 7,10 EURO per rit. Dit betekent voor hen samen 56, 80 EURO. Indien er enkel gewerkt wordt met 40% korting op de huidige prijzen zou dit 109, 44 EURO (13,68 EURO per rit) betekenen. Zo maar even een extra kost van meer dan 50 euro.  

Als er geen duidelijk maximumbedrag komt voor deze langere afstanden dreigen jongeren mee de dupe te worden van deze prijsstijgingen. De Vlaamse Jeugdraad vraagt bijkomend overleg om er voor te zorgen dat de trein een aantrekkelijke en betaalbare manier van reizen blijft voor jongeren.  

anita

Onze jongerenadviseur Anita Nyame kroop in haar pen voor een korte reactie op deze prijsttijgingen.

“Het afschaffen van de vaste kortingen dreigt een klap in het gezicht van vele treingebruikers, waaronder kinderen en jongeren te worden. Elke ochtend, elke avond en ook tijdens het weekend zie ik kinderen en mijn leeftijdgenoten rennen naar een perron met hoop de trein op tijd te kunnen halen. We kunnen niet ontkennen dat burgers afhankelijker worden van de trein, of ze nu jong of oud zijn. En zeker naar de toekomst toe zal dat blijven stijgen. De mensen verplaatsen zich op een duurzame manier door de trein te nemen en dit moeten we blijven aanmoedigen.

Jongeren zoals ik die elke dag een verre afstand afleggen om bijvoorbeeld oma en opa bezoeken of naar de muziekles gaan, kiezen er bewust voor om de trein te nemen. Voor verschillende redenen moet ik zelf vaak in Brussel zijn tijdens werkdagen en weekend hoewel ik in een dorp, 40 km van Brussel, woon. Ik kon ervoor kiezen om de auto te nemen, maar ik maak liever de keuze voor een duurzaam alternatief die goed is voor de mens en de maatschappij. De onkosten met de trein betaal ik altijd zelf. Ik heb het geluk dat ik nog bij mijn ouders woon en ondersteuning krijg wanneer het even niet gaat. Helaas is dit niet het geval voor alle jongere en hebben niet alle mensen het breed. Door de vaste ritprijzen van een Youth Ticket of Youth Multi kunnen we rekenen op minder dure treinreizen op lange afstanden. Het is dan een zeer jammere zaak om net wat voor ondersteuning zorgt en de burgers aanmoedigt om duurzaam te reizen, nu grotendeels weg te nemen. “

Ook interessant...

Duurzame Mobiliteit

Kinderen en jongeren nemen actief deel aan het maatschappelijke leven en verplaatsen zich daarvoor. Ze verplaatsen zich elke dag n...
Advies

Duurzaam leven

Het is onmiskenbaar: jongeren liggen wakker van het klimaat! Sinds begin 2019 komen ze hiervoor met tienduizenden op straat. En oo...
Advies